søndag 28. august 2011

Trenger Hjelp !!

Jeg er nokså ny i denne blogginga (startet i vår), så jeg har ett spørsmål til dere erfarne her inne ;)

Hvordan får jeg bildet jeg har på headeren breiere ??? 
(Sikkert en enkel sak, men når jeg er helt "grønn" hjelper ikke det ;))

Har prøvd å lese litt om hvordan jeg lager en fin header med flere bilder osv,..hadde tenkt å prøve meg på en med fine interiørbilder - er jo SÅ mangen flotte headere her inne !!! Men, jeg klarer ikke ta bort dette bilde enda - jeg bare ELSKER plassen der dette bildet er tatt !


Bilde er tatt rett bak huset vårt - jeg har fått mannen min med på å lage en sti opp hit og sette opp en enkel liten benk. Så når det er gjort er det bare å gå opp og  NYYTE ! <3 

Ønsker dere alle en fin ny uke !

Birgit 

tirsdag 23. august 2011

Hverdag igjen,..

..med alt det medfølger :

*opp halv seks igjen,
*få litt melk ut av disse kyrne vi har, 
*få ungene opp av senga, 
*få frukosten unda og tenner pussa 
og klemmer gitt FØR bussen kommer forbi.

*KAFFIKOPP
*slippe kyrna på beite
*stelle hos grisene

*KAFFIKOPP 
og når det ikke er ekstra ting (som fruen klarer) å gjøre på garden kan den koppen bli til mange her ved pc`en og blogglandia :))
*guttene hjem - skifte skoleklærne
*litt mat
*lekser (fra neste uke da)

*KAFFIKOPP
*middagslaging
*mannen hjem
*middag

*KAFFIKOPP
*hente inn kyrne
*melke
*her er fritidsaktiviteter for barna også når det starter - GODT VI ER TO <3
*inn til barna - mannen ut til grisene
*kvelds 
*legging
*blogging/tv-titting ellervære med gode venner (forening/bibelgruppe)
*mjøl til kyrne
*NATT :)

Denne oversikten over hverdagen kan vi se på på flere måter - eller med andre ord som vi vil ;)

Vi kan velge å "grave oss ned" og bli stresset bare med tanken på alt som skal gjøres og 
"familiekabalen" som skal gå opp, eller vi kan :

Se det positive i hverdagene vi har 

Først må jeg bare innrømme at det er dager der jeg bare klarer å se "stresset", MEN heldigvis ser jeg oftest hvor heldige vi er med hverdagen og familiekabalen vår ! 
Det BESTE av alt er at vi er så heldige å ha en familiekabal som skal gå opp - to herlige gutter som har mye å finne på og mangen å være med :)
Også er vi så heldige å ha jobber vi trivest med begge to(jeg som bonde og husmor, han som design ingeniør og bonde) - travelt å ha gard når mannen jobber 80 % i by`n, men vanvittig gøy !!! 
Spennende å jobbe med dyra og flott å ha arbeidsplassen midt i nydelig natur !!!

Og det aller beste med gardslivet : 
 Jeg er hjemme når guttene kommer fra skolen 
- og denne tida er GULL verdt <3

Tenk positive tanker, si positive ord, gjør positive handlinger og det positive gror. - Ukjent ...

Hvordan er din hverdag - og klarer du å se gledene i den ?

Birgit

tirsdag 9. august 2011

Flytte..igjen..??

Nå har svigers sovet 3 netter i det nye huset, noe som betyr at hovudhuset snart er tomt og blir vårt på ordentlig :) Gleder meg MASSE til å gå ned i tomt hus og planlegge hvordan vi vil ha det der.
Planen min har hele tiden vært å renovere det helt FØR vi flytter inn, har alltid hatt det som ett "krav" når vi har snakket om å flytte inn hit. Men etter å ha vært bonde i 7-8 mnd har det visst forandret seg litt i "toppetasjen" min..*ARG!!!* Av alle ting begynner jeg å se at det sikkert er mer fornuftig å bygge grishus enn å ta hele huset på en gang...HALLO! Hva skjer med meg,..og hvor er "staheten" min blitt av ??? Jeg har jo "bestemt" og planlagt dette for oss i årevis ;) 

Hovudhuset,garasjen og fjosen


Så nå ser det altså ut som om vi skal frem med malerkostene igjen,..maler de fleste rom for å få litt personlig preg over det, flytter ned og pusser opp noen rom i 1.etasje i haust/vinter. Vi kan visst ikke renovere oppe før vi har tatt ned de veggene som skal ned i hovudetasjen fordi det vil "leve" litt. Så er planen å ta stuene og kjøkken til våren - når vi kan grille ;) 

Slik blir det altså nå,..begynner egentlig å venne meg til tanken, men litt surt å flytte fra Karen-huset nå når vi NESTEN er ferdig her..må nok gjøre litt av siste rest før vi kan leige det ut ;) 

Stua her i Karen-huset


<3 Men det skal bli GODT å endelig komme i huset vi skal være i !!! <3

Og jeg GLEDER meg til å ha mer plass !!! ;)
Birgit

onsdag 3. august 2011

Nå kan dagen bare bli bedre,...

...for en start denne dagen har hatt ! Våknet med skallebank og vond hals (var ventende siden guttene nettopp har hatt ett par slike dager)
Hanglet meg til fjøset, og fikk melket ferdig. Men, da jeg skulle prøve å få opp en halt og slakke stut ville den ikke. Måtte ringe dyrlegen som sa han skulle komme og se på den i løpet av formiddagen.
Fikk svigerfar til å være med å prøve å få den opp, men det nyttet ikke. Vi prøvde litt da dyrlegen kom også, men denne stuten var nok dessverre ferdig. Full i betennelse i flere ledd. Så dyrlegen måtte dessverre skyte den :(
Så nå har jeg dusjet, spist frokost og hatt trekning av Give awayen (noe sent ute..) for å gjøre noe koseligere !

Ble totalt 61 lodd :) 



Ruben (minsten) fikk æren av å trekke...
Og vinnertalla ble....... 
 
14 og 59

Første premien går til eieren av lodd nummer 59 , som er Inga fra Budapest. GRATULERER !


 
Andre premien går til eieren av lodd nummer 14, som er Silje med den koselige bloggen Siljes blogg GRATULERER !
(Dere kan sende meg adressa deres på mail : birgitvalheim@hotmail.com )

Kjekt at så mangen ble med på første Give awayen her,..kommer nok flere etter hvert.
Nyt resten av sommerdagen ! Det skal vi :)

Birgit

fredag 29. juli 2011

Jammen vokser de fort til disse barna våre,.. Da vi hadde besøk av min søster og hennes familie disket vår eldste sønn og søskenbarnet hans (begge snart 10år) opp med 3 retters middag til resten av oss.
Fantastisk å komme inn fra fjøset, hoppe i dusjen og sette seg rett til bords - til ett nydelig dekket bord. Og ekstra hyggelig er det jo når det er barna våre som vil glede oss :)

Og menyen for kvelden var :  

Forrett : Omelett
 Hovedrett: Pølse og pommes frites
                                                           Dessert : Banan smoothie


Ett flott bord de hadde dekket helt selv :)



Bordkort laget for anledningen..

..med meny på baksida :)
Her tar hun imot bestillingene ;)

Kelneren :) (og min svoger)

(min søster)

Travelt å drive restaurant ;)

Husket å ta bilde av forretten, men ble så opptatt av å spise at jeg glemte det helt av for resten av måltidet ;)
Vi hadde en kjempe koselig kveld, med god service :o) 
Og jeg tror kokkene koste seg like mye som gjestene - om ikke enda mer ;)

Ønsker dere alle en fin fredags kveld <3

Birgit